http://img10.imageshack.us/img10/7733/contactm.png

Tuesday, June 21, 2011

Prolog

hari ini ulangtahun aku yang ke lima. Ibu dan ayah berjanji akan bawa aku berjalan-jalan sebagai hadiah hari jadi aku. Dan kata mereka, hari ni aku akan dapat apa saja yang aku mahu. Aku teruja, tak sabar. Aku tak nak minta banyak hadiah, aku cuma nak main kat mesin yang ada banyak anak patung tu je. Aku nak suruh ayah ambilkan anak patung untuk aku banyak-banyak, aku nak letak kat atas katil dalam bilik, malam-malam anak patung tu boleh temankan aku tidur.

mesti seronok. hehe.

Tapi sebelum pergi main kat tempat banyak anak patung tu, ayah kata dia nak bawa kami pergi ke satu tempat dulu. Bila aku tanya kat mana, ayah cakap rahsia. Aku pandang ibu, tapi ibu senyum je. Walaupun rasa nak tau sangat, tapi aku cuma boleh tunggu je, sebab kata ibu, orang yang bersabar tu, disayangi Allah.

Sampai kat satu tempat, tiba-tiba ayah berhentikan kereta kat tepi jalan. Aku tak tau ayah nak pergi mana, tapi aku nampak ada banyak orang jual buah-buahan kat tepi jalan. Ayah suruh aku dengan ibu tunggu dalam kereta, ayah seorang je yang keluar. Aku lambai ayah, tapi ayah tak pandang belakang. Aku jerit panggil ayah, tapi ayah tak dengar..

Tiba-tiba ada bunyi macam hon kereta, kuat. Lepas tu aku nampak badan ayah terbang. Ibu menjerit, terus ibu keluar dari kereta, dan ibu pulak yang terbang.

Aku pelik, kenapa ayah dengan ibu terbang tinggalkan aku seorang diri dalam kereta? aku pun nak ikut ayah dengan ibu juga. Aku keluar dari kereta, tapi aku dah tak nampak ayah dengan ibu. Tiba-tiba je ada ramai orang kat situ. Aku pandang atas, mungkin ayah dengan ibu tengah tunggu aku kat atas sana, Tapi tak ada juga.

    "ayah.. ibu.. kenapa tinggalkan irin sorang-sorang. Irin nak ikut ayah dengan ibu pergi makan kek, irin nak suruh ayah belikan anak patung banyak-banyak untuk irin. Ayahhh..." aku menangis.

Tiba-tiba ada seorang pak cik datang kat aku, Dia tanya kenapa aku menangis. Aku cakap ayah dengan ibu dah tinggalkan aku. Pak cik tu ajak aku ikut dia, tapi aku tak nak. Aku nak tunggu ayah dengan ibu datang.

Pak cik tu kata, dia nak bawa aku pergi jumpa ayah dan ibu. Dia suruh aku jangan menangis. Aku kesat air mata dengan jari. Lepas tu aku ikut pak cik tu naik kereta. Pak cik tu baik, dia bagi aku makan gula-gula. Bila aku tanya kat mana ayah dengan ibu, pak cik ni cakap ada kat satu tempat yang jauh, dia suruh aku makan gula-gula tu dulu sampai habis.

Bila dah habis makan gula-gula pun kami masih belum sampai. Aku bosan. Aku nak jumpa ayah dengan ibu cepat, aku nak makan kek dengan ayah dan ibu. aku menangis lagi. Pak cik tu kata, kalau aku nak jumpa ayah dengan ibu, aku tak boleh menangis, dia suruh aku tidur, bila dah sampai nanti, pak cik tu akan kejutkan aku. Tapi aku tak mengantuk, pak cik tu kata, kalau nak jadi budak baik aku kena ikut cakap dia. Lepas tu aku tidur tipu-tipu, sampailah rupanya aku tertidur betul-betul...

Bila aku terjaga, aku dah ada kat tempat lain. Ibu dengan ayah tak ada. Yang ada cuma mak cik dengan pak cik yang aku tak kenal. Mereka kata, sekarang mereka adalah ibu dan ayah aku, sebab ibu dan ayah dah terbang ke langit. Ibu dengan ayah takkan jaga aku lagi, tapi mak cik dengan pak cik ni yang akan jaga aku. tapi pak cik yang ini bukan pak cik yang bagi aku gula-gula masa dalam kereta tadi. mana pak cik tu??.

3 ceritaMia's lovers:

insha said...

besttttt!!!!!!cpt2 la updated...harraz agk sweet even thought dia mcm tegas...but sweet sgt...

Wild Cherry said...

prolog dia menarik... cite ni akan diterbitkan ke?

mia kaftiya said...

eh, wc bace prolog je ke?? hehehe..

akan diterbitkan? buat masa ni, mungkin tak.. tapi tak tau la pulak kot ada rezeki turun dari langit tetiba ade publisher yg offer diri nak terbitkan ke. hehe.. :p