http://img10.imageshack.us/img10/7733/contactm.png

Tuesday, July 10, 2012

Kisah Hati : 2. Bunga Lalang.


           

Bunga Lalang mengisahkan seorang lelaki, Syahmi seorang jurugambar bebas yang pulang ke kampung atuk dan neneknya untuk mencari bahan-bahan baru untuk dimasukkan dalam portfolia peribadinya. Di situ secara tidak sengaja dia 'terjumpa' satu subjek yang sangat unik, "Gadis kampung" yang tanpa dia sedari, gadis kampung itu adalah sebahagian daripada sejarah zaman kanak-kanaknya.

Ada apa dengan bunga lalang dan gadis kampung?? 

Excerpt,

           “Eh awak ni siapa?”
            “Saya Yasmin” katanya memperkenalkan diri.
            “Ok Yasmin.. kenapa awak nak tau nama mak saya?”
            “Sebab awak kata mak awak orang sini, jadi saya nak tau lah lagipun saya tak pernah nampak awak sebelum ni?.”
            “Memang la awak tak pernah nampak sebab saya tak duduk sini.
            “Ya.. awak dah cakap tadi. Tapi awak la yang hampir kena langgar dengan lori aiskrim semalam tu kan?” Soalnya lagi.
            Aku ternganga. Apakah punya peliknya manusia ni?
            “Oh oklah. Sorry kacau awak. Saya pergi dulu,” katanya meminta diri selepas aku diam tak bersuara.
            Aku membiarkan saja dia berlalu sebelum fikiran aku tiba-tiba terfikirkan tentang lori aiskrim yang hampir melanggarku semalam, terus aku bangun dan menghidupkan kamera dan berlari mengejarnya.
            “Yasmin!” Panggilku.
            Dia memusing. Klik! Gambarnya aku rakamkan. Dia kaku di tempatnya berdiri dan aku kaku di tempatku berdiri. Dia menunggu bicara aku, manakala aku kelu lidah untuk berbicara. Penyudahnya sekeping lagi gambarnya aku ambil.
            "Err.. nama saya Syahmi. Itu je nak bagitau” kataku bila hanya itu yang terlintas di kepala saat ini.
            Dia senyum sebelum kembali mengatur langkah meninggalkan aku. Untuk kali ketiga, imejnya sedang berjalan aku rakam dari arah belakang. Ada sesuatu yang mengganggu fikiranku.
            Aku lihat jam di tangan, dah pukul sebelas, balik jelah.




coming soon in Kisah Hati. ;-)


0 ceritaMia's lovers: