http://img10.imageshack.us/img10/7733/contactm.png

Saturday, October 11, 2014

Certot : Abang dude



Dulu aku pernah tetapkan piawaian bahawa “Calon suami aku nanti haruslah yang sebaya atau tua setahun”

“Sebab?”

“Sebab dia tak boleh lebih tua dari abang kakak aku.”

“Kalau dia lebih muda?”

“Aku anggap semua lelaki yang lebih muda sebagai adik. Spontan aku mesti gelarkan diri aku kakak.”

“Jodoh tuuuu… tak kenal usia..” katanya.

Angkat bahu. Tak peduli.

Tapi aku tak pernah jangka yang aku akan semai rasa suka pada seorang lelaki yang lebih tua. Lebih tua daripada setahun dua. Lebih tua yang mungkin lebih tua dari abang kakak aku. lebih tua yang cukup layak untuk dipanggil abang.

“Perempuan akan mengelak memanggil sebarangan lelaki dengan panggilan abang.”

“Sebab sesetengah lelaki, lebih layak dipanggil pak cik walaupun kita panggil bini dia kakak.”

“Betul.”

“Tapi dengan sesetengah lelaki…” dalam fikiran terbayangkan ‘dia’ “Kita.. automatik. Akan. Panggil. Dia..” jeda  “Abang. Kan?” tersipu-sipu.

Tiba-tiba ‘dia’ lalu. Terus hati rasa berbunga-bunga.

 Terlopong. Sambil pandang lelaki yang tengah jalan kat luar tu. “Kenapa kau macam..” Bulat mata. “Jangan cakap kau suka…”

“Ya, aku tersuka pada abang ‘Dude’”

“Hah?”

“Dia nampak remaja kan dengan kemeja lengan pendek?” muka rasa panas.

Senyum. Kemudian ketawa.

Sekali lagi ‘dia’ lalu. Kebetulan dia pandang arah kami.

“Mata dia, pandang arah kau je..” Mengusik.

“Hoiiishhh… janganlah buat kita tersipu-sipu…”


  



p/s : Sebab dah lama tak tulis cerita baru. Lepas gian dengan cerita kontot. t__t

0 ceritaMia's lovers: