http://img10.imageshack.us/img10/7733/contactm.png

Saturday, April 4, 2015

Certot : Gadget




                “Budak-budak sekarang tak macam dulu dah. Semua dok ngadap enset, langsung tak peduli orang.” Bebel mak.

                Aku diam. Malas nak cakap banyak sebab kadang-kadang aku pun buat benda yang sama.

                “Tengok mak cik jenah tu, mana ada nak datang sini dah menyembang. Dia duduk kat rumah duduk depan computer ngadap fesbuk. Kalo datang sini ngadap wasap kat telepon, apa orang cakap pun dia macam tak dengar. Benda tu memang buat orang leka, tak peduli sekeliling dah!” sambungnya lagi.

                Aku senyum segaris. Separuh hati mengakui kebenarannya.

                Bila mak diam, aku kembali pegang telefon dan bukak instagram. Ah, aku tengah gila dengan ‘Hati perempuan’, hari-hari nak stalk instagram mia ahmad. Pengsan!
               

***

                Mak balik rumah membebel-bebel seorang diri. Reaksi mukanya menunjukkan yang dia benar-benar tak puas hati. “Kenapa mak?” Soalku. Ingin tahu apa yang membuatkan emak marah sampai begini sekali.

                “Mak pergi kelas memasak tu, sorang pun tak ada! Selalu diorang buat kat situ, hari ni tak ada sesiapa pun bagitau mak yang kelas tak ada? Geram betullah mak, penat mak tunggu sorang-sorang kat situ..”

                “Mak tak tanya mak cik Jenah dulu?”

                “Ha.. idak. Cuba kamu telepon, ke kamu wasap dia ke tanya ke dia.”

                Aku lakukan seperti yang di suruh. Balas mak cik Jenah melalui whatsapp, katanya mereka dimaklumkan lokasi kelas memasak dah ditukar di rumah mak cik Lina dan semua ahli dah diberitahu melalui whatsapp. Memandangkan mak tak ada whatsapp, jadi mak terlepas info penting ini.

                Mendengarkan itu, terus mak melenting. Dia rasa terpinggir dan disisihkan hanya kerana dia tak ada whatsapp. Okey, aku sangat kasihan.


***


                Pagi itu sunyi sekali. Aku tak dengar bunyi pili air, aku tak dengar bunyi gas dipetik, aku tak dengar bunyi air dimasak. Rutin subuh bukankah itu yang selalu mak buat? mana perginya mak aku ni? Aku turun dari katil dan menjengah ke dapur. Kosong. Air tak masak lagi, aku beralih ke ruang tamu.

                Hemmmm...

                “Amboi mak?” tegurku.

                Mak angkat kepala dan tersengih memandangku. Di tangannya ada smartphone yang aku belikan untuknya supaya mudah dia mendapat info dari group whasapp ‘kelas memasak’

                Sejak dapat telepon ni, mak asyik pegang enset aje, nak dengar suara mak membebel pun dah susah, mak macam.. leka.

                Dengan gadget.




p/s : Aku sedar, lately aku macam agak malas... menulis. *sigh*


0 ceritaMia's lovers: